آموزش فعالسازی Cloudflare و توضیحات مربوط

 شرکت کلودفلر که بیشتر به‌خاطر ارائه خدمات CDN در دنیای وب شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۹ و با شعار «کمک به ساخت اینترنت بهتر» راه‌اندازی شد. در سال ۲۰۲۰، کلودفلر ادعا کرد که بیشتر از ۲۵ میلیون وب‌سایت اینترنتی را پشتیبانی می‌کند!

با توجه به تاثیری که خدمات این شرکت روی سئو، امنیت و دسترسی سایت دارد، در این مقاله ابتدا به شما توضیح می‌دهم که کلودفلر چیست؟ بعد اطلاعاتی در مورد مهم‌ترین محصول این شرکت یعنی CDN به دست می‌آوریم و در ادامه با مزایا و نحوه نصب CDN های کلودفلر روی سایت آشنا می‌شویم.

کلود فلر چیست؟

کلود فلر یا Cloudflare یکی از محبوب‌ترین شرکت‌های فعال در دنیای وب است. خدمات و محصولات این شرکت خیلی زیاد است، تا جایی که می‌توانم در مورد آنها ۱۰ هزار کلمه بنویسم! اما راستش عبارت کلود فلر که ما ایرانی‌ها از آن استفاده می‌کنیم، نه برای اشاره به خود شرکت بلکه برای اشاره به خدمات CDN آن است. CDN یعنی چه؟ با من همراه باشید تا به زبان ساده آن را به شما معرفی کنم.

CDN چیست؟

CDN مخفف کلمات CONTENT DELIVERY NETWORK و به معنای شبکه توزیع محتواست. این شبکه، شامل مجموعه‌ای به‌هم‌پیوسته از سرورها است که در سراسر دنیا مستقر شده‌اند و محتوا را از جایی که به کاربر نزدیک‌تر است، تحویل او می‌دهند.

بگذارید ساده‌اش کنم!

در حالت عادی، تمامی اطلاعات وب سایت شما روی یک سرور یا هاست ذخیره می‌شود. سرور چیزی مثل همان رایانه خودتان است، با یک سری تفاوت‌های جزئی و البته این تفاوت مهم که سرورها هیچ وقت خاموش نمی‌شوند. به همین دلیل است که می‌توانید در ۲۴ ساعت شبانه روز به هر وب سایتی در سطح وب متصل شوید.

زمانی که شما بخواهید وارد یک سایت شوید، به کمک اینترنت به هاست آن سایت متصل شده و اطلاعاتش را مشاهده می‌کنید. اما در این بین ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید. مثلا شاید به دلیل قطعی اینترنت دیتاسنتر (محل نگهداری سرورها) هاست مورد نظر از دسترس خارج شده باشد؛ یا اینکه به دلیل دور بودن شما از هاست، زمان اتصال به آن خیلی طول بکشد و دیگر مشکلات.

نقاط نارنجی به‌زودی به دیتاسنترها اضافه می‌شوند.

اینجاست که پای CDN و البته کلودفلر به میان می‌آید. کلودفلر بزرگترین ارائه دهنده خدمات CDN در جهان است. این شرکت تعداد بسیار زیادی سرور در نقاط مختلف جهان، از همین ترکیه کنار خودمان گرفته تا شیکاگو آمریکا دارد!

اگر شما از سرویس CDN استفاده کنید، محتوای استاتیک سایت‌تان کش شده و به‌صورت یک کپی، روی این سرورها ذخیره می‌شود.

به این ترتیب اگر هاست اصلی سایت شما با مشکل روبرو شود، کاربر بدون اینکه متوجه شود، از طریق اتصال به یکی از سرورهای CDN سایت شما، اطلاعات را مشاهده می‌کند. همینطور  کاربری که از منطقه جغرافیایی‌تان دور است، نیاز ندارد برای اتصال به سایت زمان زیادی را منتظر بماند. چرا؟ چون به راحتی بعد از وارد کردن آدرس سایت شما، به نزدیک‌ترین سرور CDN متصل می‌شود که اطلاعات سایت روی آن قرار گرفته. به کمک تصویر پایین بهتر متوجه نحوه کارکرد CDN می‌شوید

 

چرا باید از CDN کلودفلر استفاده کنیم؟

غیر از CloudFlare شرکت‌های دیگری هم هستند که سرویس CDN ارائه می‌کنند؛ پس الزامی نیست که برای استفاده از CDN صرفا از Cloudflare خدمات بگیرید.

در هر حال کلودفلر یکی از بهترین‌هاست و بد نیست که درباره مزایای آن بیشتر بدانیم. در ادامه می‌خواهم به شما توضیح بدهم که استفاده از CDN چه تاثیر مثبتی روی سایت شما می‌گذار.

۱) افزایش امنیت

به جرأت یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از کلودفلر و سرویس CDN، افزایش امنیت وب‌سایت شماست. متاسفانه چه در ایران و چه کشورهای خارجی، سالانه بیشتر از ده‌ها هزار وب‌سایت با مشکلات امنیتی روبرو شده و بازیچه دست هکرها می‌شوند. در چنین شرایطی ممکن است اطلاعات وب‌سایت‌تان را از دست بدهید، با مشکلات سئو روبرو شوید، مورد اخاذی قرار بگیرید و… .

خوشبختانه کلودفلر امنیت وب‌سایت شما را نسبت به قبل بهبود داده و احتمال هک شدن‌تان را پایین می‌آورد. البته این به معنای امنیت کامل نیست و مطمئنا خودتان هم باید یک سری نکات پایه‌ای امنیت سایت را رعایت کنید.

۲) راه اندازی SSL رایگان

SSL یک پروتکل امنیتی است. یا ساده‌تر بگویم؛ SSL همان چیزی است که باعث می‌شود به جای HTTP آدرس وب سایت‌تان با HTTPS باز شود! اینجا در همین حد که بدانید کافی است.

شاید تا چند سال پیش وجود SSL در سایت اهمیت نداشت، اما مدتی است که گوگل به سایت‌های بدون SSL کمی گیر می‌دهد. حتی بعضی مواقع با استفاده از مرورگر محبوب کروم، به کاربران اجازه نمی‌دهد وارد این سایت‌ها شوند! سرویس کلودفلر دست شما را باز می‌گذارد تا با کمترین زحمت، SSL وب سایت‌تان را فعال کنید.

۳) فشرده کردن کدهای سایت

ببینید، وب‌سایت شما از چند هزار خط کد ساخته شده است . بنابراین بخشی از زمانی که کاربر برای ورود به سایت‌تان صرف می‌کند، صرف دانلود این کدها روی مرورگرش می‌شود.

حالا هرچه حجم و اندازه این کدها کمتر شوند، سرعت سایت بهبود پیدا می‌کند و کاربران از شما راضی‌تر می‌شوند. کلودفلر به شما کمک می‌کند فعالیت فشرده کردن کدهای JavaScript، CSS و HTML را در کمترین زمان انجام بدهید.

۴) افزایش امنیت DNS ها

باز هم یک کلمه تخصصی! ببینید، هر وب سایت یک IP عددی دارد. این یعنی اگر شما به جای عبارت melalweb.com در گوگل IP سایت ما که به عدد نوشته می‌شود را وارد کنید، باز هم وارد ملل وب می‌شوید!

حالا در این بین برای راحتی کاربران، DNS ها وارد شده و IP را به همان اسم قابل شناسایی مثل melalweb ترجمه می‌کنند.

شما برای راه اندازی سرویس CDN کلودفلر نیاز به استفاده از DNS های آن دارید. خوبی قضیه اینجاست که استفاده از این DNS ها علاوه بر یک تاثیر مثبت جزئی روی سرعت سایت، باعث افزایش امنیت آنها هم می‌شود.

۵) فشرده‌سازی حجم تصاویر

بعد از کدها، تصاویر هستند که باعث افزایش حجم سایت می‌شوند. حتی در بعضی سایت‌ها، عکس‌ها حجم بیشتری از کل کدهای سایت دارند.

کلودفلر سرویسی به اسم Cloudflare Polish دارد که کمک‌تان می‌کند با کمترین نرخ کاهش کیفیت، تصاویرتان را بهینه کنید و سرعت را افزایش بدهید.

۶) UPTIME بالا

آپ‌تایم آن زمانی است که هاست یا سرور سایت شما بدون هیچ مشکلی روشن است و به کاربران اجازه ورود به سایت می‌دهد. راستش را بخواهید هیچ سایتی طی ۳۶۵ روز سال و ۲۴ ساعت شبانه روز بدون مشکل کار نمی‌کند! حتی بهترین‌ها هم در بعضی شرایط با مشکل روبرو می‌شوند. به همین دلیل بهترین فروشندگان سرور می‌گویند UPTIME محصولات شان حدود ۹۹.۹ درصد در سال است نه ۱۰۰ درصد.

حالا اگر می‌خواهید در هر شرایطی، مثل قطعی برق و حتی از بین رفتن کل هاست بر اثر یک حادثه باز هم سایت‌تان به مخاطبان نمایش داده شود، باید از CDN استفاده کنید. در این شرایط آخرین اطلاعات سایت شما در سرورهای کلودفلر باقی می‌ماند و نیاز به نگرانی در مورد آنها ندارید چون همیشه در دسترس کاربران هستند.

۷) جلوگیری از حملات DDOS

هر هاست یا سروری یک ظرفیت محدود دارد. مثلا شاید هاست سایت شما ظرفیت پاسخگویی به ۲۰۰ بازدیدکننده آنلاین در یک لحظه را داشته باشد. حالا اگر ناگهان تعداد بازدیدکننده‌ها افزایش پیدا کند و از این عدد بیشتر شود، منابع سرور با مشکل روبرو شده و سایت از دسترس خارج می‌شود. دقیقا مشابه چیزی که موقع تخفیف‌های سنگین در دیجی کالا یا زمان ثبت نام خرید خودرو در سایت‌های ایرانخودرو و سایپا مشاهده می‌کنید.

متاسفانه بعضی از رقبا از محدودیت سرور سایت شما استفاده کرده و برای از دسترس خارج کردن آن، چندین میلیون ربات در یک لحظه به سمت سایت‌تان می‌فرستند! به این ترتیب، سایت از دسترس خارج شده، کاربران با مشکل روبرو می‌شوند و حتی سئو سایت کاهش پیدا می‌کند. به این کار حمله DDOS می‌گویند که در مقاله DDOS چیست اطلاعات بیشتری در موردش ارائه کردیم.

اگر احتمال می‌دهید ممکن است رقبا از چنین تکنیک‌هایی استفاده کنند، حتما از کلودفلر کمک گرفته و CDN سایت را فعال کنید. این شرکت در آخرین اطلاعیه‌اش گفت که روزانه حدود ۷۲ میلیارد از حملات دیداس را مسدود می‌کند! حتی در سال ۲۰۱۹ کلودفلر توانست سایت ویکی پدیا را از شر حملات دیداس بسیار سنگین خلاص کند.

۸) بهبود سئوی سایت

و آخرین مزیت استفاده از کلودفلر که در این مقاله به آن اشاره می‌کنم، بهبود سئو سایت است. در واقع زمانی که امنیت سایت شما تامین شود، سایت هیچ زمانی در سال از دسترس کاربران خارج نشده و سرعت مناسبی داشته باشد، گوگل نسبت به آن علاقه‌مند شده و قدرت بیشتری برایش در نظر می‌گیرد.

این از مزایای کلودفلر. در ادامه آموزش تصویری نصب کلودفلر را برای‌تان آورده‌ایم.

چگونه فعالسازی Cloudflare را انجام دهیم؟

ثبت نام CloudFlare فوق العاده آسان است و کمتر از ۵ دقیقه طول می کشد.

ما در این بخش هم آموزش تصویری و مرحله به مرحله را برای‌تان آورده‌ایم و هم در یک آموزش ویدئویی همه‌چیز را توضیح داده‌ایم. اگر دوست نداشتید متن را بخوانید، مستقیماً سراغ ویدئو بروید.

برای شروع به سایت کلودفلر بروید.

با وارد کردن آدرس ایمیل، رمز عبور و زدن دکمه Create Account، یک حساب کاربری در Cloudflare برای خودتان ایجاد می‌کنید.

در قسمت Add a website نام دامنه را وارد کنید. (لازم نیست که www را به دامنه اضافه کنید. برای مثال، اگر وب‌سایت شما example.com باشد، example.com را تایپ کنید.)

در صفحه بعدی از بین پلن‌های پیشنهادی Free را انتخاب کنید و Continue را بزنید. توجه کنید که پلن رایگان در بیشتر مواقع کار شما را راه‌اندازد؛ ولی سایت بزرگ و پیشرفته‌ای دارید، میتوانید با پرداخت هزینه پلن‌های دیگری تهیه کنید.

در ادامه، Cloudflare دامنه شما را اسکن می‌کند و لیست رکوردهای DNS دامنه را که شامل ساب دامنه‌ها نیز می‌شود، در جدول نمایش می‌دهد.

در ستون Proxy Status می‌توانید مشخص کنید که کدام رکوردها فعال باشند و کدام‌ها غیرفعال. رکورد فعال به این معنی است که ترافیک سایت ابتدا به IP کلودفلر وارد می‌شود و خب در برابر حملات DDoS خطر کمتری سایت‌تان را تهدید می‌کند.

با کلیک روی ابر نارنجی می‌توانید Status را به حالت غیرفعال یا DNS Only تبدیل کنید. در این حالت، تمام ترافیک مستقیماً وارد IP خودتان می‌شود و دیگر شبکه ابری کلودفلر سد راه حملات نیست.

توجه: برای رکوردهایی مانند MX نمی‌توانیم حالت Proxied فعال کنیم.

حالا روی دکمه Continue کلیک کنید.

در مرحله بعدی نیم‌سرورهایی که که لازم است در پنل دامنه خود تنظیم کنید اعلام می‌شود. این نیم‌سرورها باید تغییر کنند و نیم‌سرورهای کلودفلر جایگزین‌شان شوند.

اگر نیاز به تغییر بود، وارد پنل کاربری خود (جایی که دامنه را خریده‌اید) بشوید و این نیم‌سرورها را کپی پیست کنید.

در این بخش لیست دامنه‌های خودتان را می‌بینید. دامنه مدنظرتان (دامنه‌ای که نیاز به تغییر نیم سرور دارد) را انتخاب کنید و روی مدیریت دامنه کلیک کنید.

از بخش مدیریت DNS، روی گزینه مدیریت کلیک کنید.

حالا نیم‌سرورهایی که از کلودفلر کپی کرده بودید را داخل این کادرها Paste کنید و در پایان ذخیره و اعمال تغییرات را بزنید.

در مرحله بعدی به سایت کلودفلر برگردید و روی دکمه Done, Check nameservers کلیک کنید.

پس از این مرحله، اقدامات لازم انجام شده است و به صفحه اصلی سایت، تب Overview منتقل خواهید شد. ابتدا وضعیت یا Status سایت شما بر روی Pending یا معلق قرار دارد. در این حالت فقط باید مدت زمانی را منتظر بمانید تا تنظیمات تائید شود.

با کلیک بر روی Re-check Nameservers می توانید وضعیت DNS ها را بررسی نمایید.

پس از اعمال تنظیمات وضعیت سایت (Status) به Active تغییر می‌کند.

تنظیم و ست شدن کامل DNS های کلودفلر بر روی دامنه های بین المللی تنها چند دقیقه زمان نیاز دارد و برای دامنه های .IR معمولا ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان می‌برد.

هنگامی که به‌روزرسانی سرور کامل شود، یک ایمیل تایید از Cloudflare دریافت خواهید کرد. در طول این مدت سایت شما با هیچ قطعی مواجه نخواهد شد.

مثل همیشه آماده پاسخگویی به نظرات و سوالات شما هستیم.

تیم تحریریه ملل وب
تیم تحریریه ملل وب

ما در تیم تحریریه ملل وب تلاش داریم آخرین اطلاعات بروز و آموزش‌های لازم برای کسب و کار شما را در بلاگ منتشر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست