9 زبان برنامه نویسی برتر برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل در سال 2021

برنامه نویسی اپلیکیشن

یک دقیقه وقت بگذارید و به این فکر کنید که چند بار در روز از یک برنامه موبایلی استفاده می کنید؟ به طور قطع بسیاری اپلیکیشن موبایل در آینده ساخته خواهند شد که جوابگوی نیاز احتمالی انسان ها خواهند بود. بنابراین ، جای تعجب نیست که از زمان اختراع تلفن هوشمند، تقاضا برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل به طور مداوم افزایش یافته است و در همین راستا برای جوابگویی به این نیاز انواع زبان برنامه نویسی اپلیکیشن به وجود آمده است.

هیچ کس به آینده توسعه اپلیکیشن‌های تلفن همراه و زبان برنامه نویسی اپلیکیشن شک ندارد. روزهایی که کسب و کارها نیازی به توسعه شغل خود از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی را نداشتند گذشته است!

برای جلب توجه کاربران از طریق برنامه های تلفن همراه، لازم است یک اپلیکیشن قوی، ابتکاری و کاربر پسند تولید گردد. به همین خاطر برنامه نویسان روی انتخاب فناوری و زبان برنامه نویسی مناسب تمرکز می نمایند. برای انتخاب بین چندین زبان برنامه نویسی تلفن همراه، لازم است فاکتورهای مهم مانند جوانب مثبت و منفی زبان برنامه نویسی و همچنین محبوبیت زبان را برای شروع کار در نظر داشت.

در این مقاله ، ما لیستی از 9 زبان برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل را گردآوری کرده ایم و ویژگی های هر کدام از آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

9 زبان برنامه نویسی اپلیکیشن برای یادگیری در سال 2021

  1. Java

زبان برنامه نویسی جاوا

جاوا از بدو تولد خود همیشه برجسته ترین زبان برنامه نویسی اپلیکیشن تلفن همراه بوده است. جاوا عمدتا برای توسعه برنامه های دسک تاپ ، فریم ورکهای وب و برنامه های اندروید مورد استفاده قرار می گیرد ، که این امر آن را به بهترین پلتفرم موبایل برای توسعه دهندگان در سال 2019 تبدیل کرده است. جاوا برای اجرای برنامه های نوشته شده و کامپایل شده از ماشین مجازی جاوا ( JVM ) استفاده می کند که به راحتی در هر سیستم عاملی کار می کند.

سازمان ها برای ساخت اپلیکیشن های موبایلی جاوا را ترجیح می دهند، زیرا این زبان برنامه نویسی اپلیکیشن همه فن حریف است و برای توسعه سریع و بدون خطای برنامه های موبایل به مهندسان کامپیوتر کمک خواهد نمود. جاوا به عنوان تثبیت شده ترین زبان برنامه نویسی ، قوی ترین پشتیبانی را در بین زبان های دیگر دارا می باشد  تا هر زمان که توسعه دهندگان با مشکل فنی روبرو می شوند به آنها کمک کند.

  1. Python

زبان برنامه نویسی پایتون

در سال های اخیر، پایتون به زبانی تبدیل شده است که کاربران قابل توجهی از جمله شرکت ها و بهترین سازمان های تجاری از آن برای توسعه اپلیکیشن های موبایل از آن استفاده می کنند. به دلیل توانایی آن در ارائه نتایج بهتر، سرعت عمل و تجربه کاربری خوب باعث شده است محبوبیت گسترده ای را در بین برنامه نویسان موبایل داشته باشد.

سایت GitHub که یک مرجع برای نشان دادن آمار در حوزه فناوری اطلاعات می باشد Python را جزو 10 زبان برتر برای توسعه برنامه های تلفن همراه در لیست خود قرار داده است. آنچه محبوبیت پایتون را دوپندان کرده است، فهم آسان کد های آن است زیرا سینتکس زبان پایتون به زبان انگلیسی شباهت دارد و موجب می شود که یادگیری آن ساده و قابل فهم باشد و نرم افزارهای زبان پایتون به سادگی قابل نصب هستند. چنین ویژگی هایی پایتون را به بهترین زبان برنامه نویسی اپلیکیشن برای مبتدیان تبدیل می کند.

  1. PHP

زبان برنامه نویسی php

این یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است که توسط Zend Technologies در سال 1995 طراحی شده است. این زبان امروزه برای توسعه اهداف عمومی استفاده می شود اما در اصل برای وب سایت ها ساخته شده است.

پس از یادگیری PHP قادر خواهید بود وبسایت های پویا ، برنامه های وب و انواع برنامه های تلفن همراه ایجاد کنید.

PHP را می توان برای بسیاری از اهداف دیگر مانند ایجاد GUI ، ایجاد اپلیکیشن های Facebook ، پردازش تصویر ، سیستم های مدیریت محتوا ، ساخت PDF، ابزار مدیریت پروژه کد و غیره در نظر داشت.

  1. Javascript

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

این یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است. JavaScript یک زبان چند الگویی است که از برنامه نویسی شی گرا و کاربردی پشتیبانی می کند.

ایجاد برنامه های تلفن همراه با جاوا اسک امکان پذیر است اما با این شرط که باید همراه با CSS ، HTML و AJAX استفاده شود. با جاوا‌ اسکریپت می توان برای هر سیستم عاملی مانند Android ، iOS و Windows اپ تولید نمود.

سرعت بسیار بالا، عملکرد خوب، رابط کاربری قوی، سازگاری بالا، ارائه طیف وسیعی از امکانات کاربردی و جذاب و همچنین امکان استفاده برای توسعه front-end و back-end به طور همزمان، تنها بخشی از جذابیت های زبان Javascript برای برنامه نویسان است.

از دیگر مزایای جاوا اسکریپت امکان طراحی سایت های تعاملی با جلوه های بصری زیبا می باشد که تاثیرات زیادی برای جذب کاربران و بازار هدف و افزایش نرخ جستجو در سایت ها خواهد داشت. گوگل، آمازون، ویکی پدیا و یوتیوب از معروفترین سایت هایی می باشند که برای توسعه آنها از Javascript استفاده شده است.

با این تکنولوژی توسعه دهندگان قادر به طراحی وب اپلیکیشن یا وب ویو، سرورهای backend و طراحی اپ موبایل می باشند. این زبان برنامه نویسی به تنهایی توانایی انجام چند کار متفاوت را ممکن می سازد و همین موضوع نشانی بر قدرت و توانایی جاوا اسکریپت در مقایسه با دیگر زبان برنامه نویسی اپلیکیشن است.

  1. ++C

زبان برنامه نویسی C++

زبان ++C را می توان یکی بهترین ها برای توسعه اپ های اندروید دانست. در سال ۲۰۱۷ قبل از اینکه زبان kotlin توسط شرکت  Google ساپورت شود، زبان Java در حوزه توسعهه اپلیکیشن های اندرویدی بی رقیب بود ولی در حوزه هایی مانند بازی‌ سازی، شبیه‌ سازی فیزیکی و پردازش سیگنال زبانی همچون ++C سریع ‌تر و کارآمدتر می باشد.

در عملکرد خوب جاوا برای نوشتن اپلیکیشن های موبایلی شکی نیست اما در عین حال برای توسعهٔ اپ های اندرویدی زبان ++C برتری هایی در مقابل جاوا دارد که یکی از این موارد مدیریت بهتر حافظه توسط آن می باشد. ++C را می توان فرزند زبان C دانست و نیازی به گفتن نیست که C زبان برنامه نویسی اپلیکیشن است که در حوزه Performance بی رقیب است.

  1. #C

زبان برنامه نویسی C#

سی شارپ یک زبان برنامه نویسی کامپوننت و شی گرا است. این زبان برنامه نویسی برای اهداف عمومی توسط مایکروسافت توسعه پیدا کرده است.

از برنامه های تحت سرور ، بازی ها ، اپلیکیشن های تلفن همراه گرفته تا وب سرویس را تقریبا می تواند با #C تولید نمایید.

Xamarin ابزاری نوین که زیر مجموعه ای از غول تکنولوژی یعنی مایکروسافت است برای طراحی و ساخت اپلیکیشن‌هایی با قابلیت استفاده در تمام موبایل های تحت سیستم های عامل مختلف بکار گرفته می شود.

زمانی که شما بوسیله زبان سی شارپ اقدام به ساخت اپلیکیشن موبایل در محیط زامارین می کنید، دیگر نیازی به تغییر یا بازنویسی آن (مثلاً به زبان جاوا و…) جهت استفاده در دیگر پلت فرم ها ندارید. در واقع می توان گفت Xamarin یک زبان برنامه نویسی اپلیکیشن چند سکویی می باشد.

  1. HTML5

زبان برنامه نویسی html5

مانند HTML که در توسعه صفحه وب استفاده می شود ، از HTML5 می توان برای توسعه برنامه های تلفن همراه مبتنی بر وب استفاده نمود. آخرین به روزرسانی HTML5 بسیار سر و صدا ایجاد کرده است زیرا ویژگی های استثنایی مانند پشتیبانی از مولتی مدیا و عملکرد چند سکویی را برای انواع گجت ها و اپلیکیشن های های مختلف ممکن می سازد. توسعه دهندگان Android و iOS می توانند با استفاده از HTML5 برنامه هایی را توسعه دهند که از انعطاف پذیری فوق العاده ای برخوردار باشد.

  1. Ruby

زبان برنامه نویسی Ruby

مانند PHP ، Ruby یکی دیگر از زبان برنامه نویسی طراحی است که برای توسعه صفحات وب استفاده می شود. با توجه به توسعه اپلیکیشن های آنلاین در تلفن های همراه،  Ruby را می توان بهترین زبان برای ساخت اپلیکیشن های آنلاین دانست که باعث شده به سرعت محبوبیت زیادی را در بین توسعه دهندگان اپ های موبایل کسب نماید. Ruby نیز مانند جاوا از پشتیبانی قدرتمندی برخوردار است و زمانی که توسعه دهندگان اپ های موبایل به مشکل برخوردند می تواند برا رفع مشکل به آنها کمک کند.

  1. Kotlin ( زبان برنامه نویسی اپلیکیشن )

زبان برنامه نویسی kotlin

این زبان مختصر، جمع و جور و قابل درک است و کاملاً با زبان جاوا سازگار است. هدف و تمرکز اصلی این زبان بر توسعه اپلیکیشن های تلفن همراه باعث شده بسیاری از توسعه دهندگان در حوزه آی تی به سمت آن بروند.

تیم تحریریه ملل وب
تیم تحریریه ملل وب

ما در تیم تحریریه ملل وب تلاش داریم آخرین اطلاعات بروز و آموزش‌های لازم برای کسب و کار شما را در بلاگ منتشر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست