جدیدترین ترندهای طراحی در سال میلادی 2020-2021

مقدمه

جدیدترین ترندهای طراحی در سال میلادی 2020-2021 طراحان باید جدیدترین ترندهای طراحی را که از بین تمایلات کاربران بیرون کشیده می­‌شود را دنبال کنند. تمایلات و انتظارات کاربران در دنیای دیجیتال هر روز دستخوش تغییر می‌شود. بعضی ترندهای طراحی منسوخ شده و از دور خارج می­‌شوند، اما برخی از آنها همچنان در جای خود باقی می­‌مانند.  اما چرا این مسئله مهم است؟

مشتریان دائماً با وب­‌سایت‌های مختلفی رو به رو می­‌شوند و از آنها بازدید می­‌کنند، این بدان معناست که هر سایتی باید توجه کاربران را به خود جلب کند. یکی از راه‌­حل‌های موفقیت در این زمینه، ایجاد المان های بصری جذاب برای وب­‌سایت است. سوالی که پیش می­‌آید اینست که باید چه گرایش‌­هایی را دنبال کنیم؟ در این مقاله ترندهای برجسته طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری 2020-2021 را با جزئیات بررسی خواهیم کرد و نشان خواهیم داد که چگونه برندهای محبوب با پیاده­‌سازی این نکات، موفق شده­‌اند؟ با ملل وب همراه باشید.

1- dark mode

یکی از داغ‌­ترین ترندهای طراحی وب در سال 2020، حالت dark mode است. برندهایی همچون اپل، اندروید و اینستاگرام از این تم‌­ها در محصولات خود استفاده می­‌کنند. در ادامه به دلایل اصلی محبوبیت این ترند می­‌پردازیم:

  • طرح فوق مدرن به نظر می‌رسد
  • می‌توان سایر عناصر طراحی را برجسته‌تر نشان داد
  • در مصرف باتری دستگاه صرفه جویی می‌کند (صفحه های OLED/AMOLED).
  • در شرایط کم نور، چشم‌ها کمتر خسته می‌شوند.

بسیاری از برنامه‌ها این امکان را به کاربر می‌دهند که بتوانند حالت تاریک را انتخاب کنند. مثلا کاربران اپل می‌توانند زمان‌هایی را تنظیم کنند که نحوه نمایش دستگاه، به صورت خودکار تغییر کند.

در این جا یک اجرای قدرتمند و چشمگیر dark mod توسط DStudio انجام شده است.

2- عجایبی که منجر به منحصربه فرد بودن می شود

گاهی عناصر غیرمتعارف وب اپلیکیشن ها، احساسات مثبتی را به کاربران خود القا می‌کنند. این نوع طراحی منجر به منحصر به فرد بودن طراحی می‌شود. در سال 2020 کاربران نسبت به تصاویر دستی، ناآشنا و نامتعارف احساس مثبتی داشتند. این نوع تصاویر کاربران را به استفاده از درک و برداشت متفاوت ترغیب می‌کند.

با کمک کاستی های منحصر به فرد می توان هویت برند خود را به مشتریان و کاربران نشان داد و متمایز شد. در واقع گرایش به این نوع تفکر طراحی با طراحی پیکسلی وب در تضاد است. برای جلب توجه کاربران و اثبات انحصاری بودن نام تجاری خود، می‌توانید چیز جدید، منحصر به فرد و متفاوتی ایجاد کنید.

Zhenya Rynzhuk با استفاده از این نکته، وب سایت هایی متفاوت طراحی می کند.

3- عناصر سه بعدی شناور

طراحی سه بعدی عناصر سالهاست که توجه کاربران را به خود جلب کرده است. محبوبیت این ترند در سال 2020 افزایش یافته چرا که فناوری‌های AR و VR شتاب گرفته‌اند. بنابراین استفاده از این تکنیک برای خلق تصاویر فوق واقعی، ایده جالبی است. این ترند طراحی به طراحان UI/UX اجازه می‌دهد سایت خود را زیبا کنند. بدین ترتیب آن‌ها مشتریان بالقوه را ترغیب به ماندگاری بیشتر کرده و میانگین زمان ماندگاری در سایت خود را افزایش می‌دهند. چنین تصاویری با عبور از مرزهای عادی و با حرکت بین فضای مجازی و واقعی، نظر کاربران را به خود جلب می‌کنند. یکی از نیازهای اساسی برای اجرای موفقیت آمیز تصاویر سه بعدی، نیاز به عملکرد سریع سایت شماست چرا که اگر سیستم عامل برای لود سریع به خوبی بهینه نشده باشد، نمی‌توان چنین عناصر سنگینی را به صورت بهینه به کاربران نمایش دهد بلکه با تاخیر و افزایش زمان لود، کاربران را خسته و حتی متواری کند.

A-0 از این تکنیک برای خلق عناصر زیبا بهره گرفته است.

4- سایه ها، لایه ها و عناصر شناور

آیا می‌خواهید از عناصر سه بعدی استفاده کنید اما عمق کمی داشته باشد؟ می‌توانید از سایه ها، تصاویر و لایه‌های شناور و کم عمق استفاده کنید تا احساسات مثبت کاربران را بر انگیزید. این نوع طراحی، عمق عناصر را نشان می‌دهد و باعث خواهد شد تا صفحه وب کمی سه بعدی به نظر برسد. این ترند نه تنها برای گرافیک بلکه برای متن، عکس و فیلم هم کاربرد دارد. در سال 2020 شرکت های طراحی از لایه‌بندی و قراردادن عناصر بر روی یکدیگر استفاده می‌کنند. همچنین توصیه می‌شود برای نشان دادن عمق از سایه ها استفاده کنید. با استفاده از این نوع ترکیب می‌توانید از طرح‌های کلاسیک، تخت و غیرقابل انعطاف، دور شوید.

JPSDesign از این ترند در طراحی خود استفاده کرده و تصاویر جذابی خلق کرده است.

5- ترکیب عکاسی و گرافیک

ترند داغ دیگر در طراحی تجربه کاربری/رابط کاربری در سال 2020، استفاده از گرافیک روی تصاویر است. چنین ترکیبی به شما امکان می‌دهد از خلاقیت خود استفاده کرده تا طرح‌های خارق العاده ای پیاده کنید. این ترند بسیار انعطاف پذیر بوده و می‌توانید جدیت خاصی به وب سایت تکنولوژی یا سایت مالی خود اضافه کنید. یک روش عالی برای شخصی سازی تصاویر و اضافه کردن شخصیت سازی اضافی به طراحی وب سایت شماست. آیا می‌خواهید بهترین نتیجه را در روند کسب و کار خود به کار گیرید؟ ترندهای طراحی و عناصر بصری را با شخصیت و داستان برند خود همراه سازید.

Planit نمونه عالی از ترکیب تصاویر و گرافیک ایجاد کرده است.

6- رابط کاربری صوتی (VUI)

ربات های گفتگوی صوتی و دستیارهای مجازی قطعا به یکی از داغ‌ترین ترندهای تکنولوژی در سال 2020 تبدیل شده است. این ابزار نحوه جستجوی اطلاعات، یادداشت برداری و … را تغییر می‌دهند. برندهایی همچون اپل، اندروید و گوگل از این ترند استفاده کرده‌اند. با این نوع طراحی انسان محور می‌توانید گامی فراتر بگذارید. رابط کاربری صوتی را پیاده سازی کرده و به یک رهبر در جایگاه خود تبدیل شوید و از رقبا پیشی گیرید. استفاده از این ابزار در سال 2021 داغ‌تر هم خواهد شد.

Laetitia Meunier به طور شگفت آوری از این ترند استفاده کرده و بازخورد مثبتی گرفته است.

7- تجسم داده های انتزاعی

امروزه باید برای تجسم داده ها از روش‌های جدیدی استفاده کنید. مسئله این است که جداول، پایگاه داده ها، لیست‌ها و سایر قالب‌های قدیمی، غیر جذاب و خسته کننده به نظر می‌رسند. تجسم داده های انتزاعی یک راه حل خوب برای وب سایت‌هایی است که بر پایه ساخت و تولید داده‌ها فعالیت می‌کنند.

آیا شما با سخت افزار، سرور یا هرگونه داده‌های فنی سر و کار دارید؟ محصولات خود را به صورت انتزاعی نمایش دهید.

وب سایت koniku برای نمایش داده های پردازنده خود از این روش برای جلب نظر مخاطب استفاده می‌کند.
Mogney از تکنیک تجسم داده های انتزاعی برای ایجاد احساس عمق و اصالت داده های خود استفاده می‌کند.

8- عکس های خارق العاده از محصول

دوران عکس‌های کلاسیک رئالیستیک محصولات به پایان رسیده است. تکنیک‌های قبلی را فراموش کرده و از ترندهای طراحی سورئال یا فراواقع‌گرایانه (surreal) استفاده کنید. در سال 2021 انتظار می‌رود که اکثر سیستم‌های تجارت الکترونیکی و فروشگاه‌های آنلاین از این روش استفاده کنند. ایده اصلی این است که با نمایش تصاویر جالب و غیرواقعی از محصولات، مشتری را شگفت زده کرده و توجه آن‌ها را جلب نمایید. با این روش می‌توان مشتریان بالقوه را مجبور کرد تا از تخیل خود استفاده کرده و مدت طولانی‌تری در وب سایت شما ماندگار شوند. بدین ترتیب می توان میانگین زمان ماندگاری در سایت را افزایش داده و نرخ تبدیل را بهبود بخشید و همچنین کاربران را شگفت زده کرد.

Gucci Zumi برندی معروف در استفاده از تصاویر surreal برای نمایش محصولات خود است.
نایک شرکتی است که عکس‌های خارق العاده از محصولات خود ارائه می‌دهد. این نوع تصاویر قطعاً توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند.

9- بافت های واقع گرایانه

مدت‌ها پس از طرح‌های فلت، texture ها بر می‌گردند. این روند در طراحی‌های 2021 بیشتر خواهند شد. شما می‌توانید با طراحی خطوط و دانه ها، به کاربران توانایی درک و لمس بافت را بدهید. با این حال سعی کنید در استفاده از آن‌ها زیاده روی نکنید. در وب سایت خود از تصاویر هماهنگ و دلپذیر برای کاربران خود استفاده کنید.

Homecult نمونه ای کامل از انتخاب انواع بافت درباره موضوع وب سایت خود است.

10- فونت های بولد در طراحی

فونت‌های بولد در سال 2020 جزء نوآوری های طراحی نیستند اما در سال‌های آینده استفاده از این نوع فونت شتاب بیشتری می‌گیرد. مسئله این است که بیشتر کاربران ابتدا به عنوان صفحه وب سایت نگاه می‌کنند. به همین دلیل استفاده از فونت‌ پررنگ و بولد برای جلب توجه مشتری مهم است. این روش به شما امکان می‌دهد حس بصری بیشتری به اطلاعات، دسته‌بندی‌ها، موضوعات، خدمات و یا محصولات اضافه کنید. جدا از برجسته کردن نکات مهم، این سبک باعث ایجاد دیدگاهی مدرن به وب سایت شما می‌شود. مثلا اپل با استفاده از فونت‌های بولد در وب سایت خود، به ویژه در صفحات محصولات، بر کیفیت بالای کالای خود تأکید می‌کند.

استفاده از ترکیب عالی فونتهای بولد در سایت شرکت اپل

11- نوشتن و میکروکپی

امروزه فقط اینکه شرکتی با محصولات عالی و خدمات عالی باشید، کافی نیست. کاربران می‌خواهند بخشی از برند محبوب، تاریخچه و دلیل منحصر به فرد بودن شرکت شما باشند. برای جذب کاربران می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

  • برای جلوگیری از خسته شدن کاربران می‌توانید متن وب سایت خود را غیر رسمی کنید. بسیاری از شرکت‌ها سبک نوشتار خود را تغییر داده‌اند. هدف این است که میزان رسمی بودن را کمتر کرده و بیشتر شبیه گفتگو با مخاطب شود. همچنین می‌توانید کمی حس شوخ طبعی به نوشتار خود اضافه کنید. اما باید محدودیت‌ها را حفظ کرده و مخاطبان هدف خود را بشناسید.
Dollar Shave Club نمونه کاملی از اجرای سبک ارتباطی کمتر رسمی است. این وب سایت به شما اطلاع می دهد سبد خرید شما خالی از احساس شوخ طبعی است!

میکروکپی ها یکی دیگر از ترندهای داغ طراحی یوایکس است. در این روش صدای منحصر به فردی به وب سایت شما اضافه می‌شود یا استفاده از نشانه یا نماد خاصی این امکان را می‌دهد که روابط بهتری با کاربران برقرار کنید. اگر بخواهید فضای برند را جذاب کنید، این روش مؤثر است. متن‌های میکروکپی به صورت خاص برای یک برند ساخته می‌شود تا از سبک سازمانی آن پشتیبانی کند.

سایت Femme & Fierce نمونه خوبی از نحوه پیاده سازی میکروکپی است. متن دکمه ها با عنوان “ممنون عزیزم” و پیامهایی همچون “اجازه دهید به شما حس پرواز دهیم” نمونه هایی از این نوع نوشتار هستند.

12- ترکیب رنگ‌های غیر معمول

سال 2020 سال استفاده از رنگ‌های پررنگ و روشن در وب است. رنگ‌هایی که به نظر نمی‌رسد کاملاً با هم مخلوط شده باشند و دلیل منحصر به فرد بودنشان همین است. مخصوصا کاربرانی که از سایت‌های مینیمالیستی با رنگ‌های محدود استفاده می‌کنند؛ وجود این رنگ‌های درخشان، عکس را در حافظه کاربران ماندگارتر می‌کند. از ترکیب‌های جدید نترسید! از سایه‌های به رنگ نئون و رنگ‌های جیغ در وب سایت خود استفاده کنید.

Haus نشان می‌دهد چطور ترکیب پس‌زمینه تیره با رگه‌های زنده و شاد، هماهنگ است.

جمع‌بندی

در سال 2020 و 2021 تمایل به استفاده از فونت‌های پررنگ، عناصر سه بعدی، بافت‌های واقع گرایانه، حالت تاریک، تجسم داده‌های انتزاعی، رابط کاربری صوتی و تغییر نوع نوشتار بیشتر شده است. برای موفقیت در طراحی رابط کاربری منحصربه فرد و جذاب، از چندین ترند استفاده کنید. هدف از این نوع طراحی، طراحی بر اساس تجربه کاربری است و سعی می‌شود کاربران را بهتر به اهدافشان نزدیک کرد.

تیم تحریریه ملل وب
تیم تحریریه ملل وب

ما در تیم تحریریه ملل وب تلاش داریم آخرین اطلاعات بروز و آموزش‌های لازم برای کسب و کار شما را در بلاگ منتشر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست