نکات مهم برای طراحی سایت با ثبت دامنه .ir

طراحی سایت وردپرسی قم

با گسترش فضای مجازی و رونق کسب و کارهای اینترنتی اکثر افراد به سمت طراحی سایت روی آورده اند. بعضی از افراد که برای طراحی سایت اقدام می کنند، در پی با طراحی سایت با ثبت دامنه .ir هستند. برای طراحی سایت ir باید در ابتدا مراحلی را طی کنید و در پایان طراحی سایت را به یک شرکت برنامه نویسی معتبر بسپارید. البته می توانید از صفر تا صد طراحی سایت خود را که شامل خرید دامنه و هاست می شود را از ابتدا به تیم طراحی سایت خود بسپارید.

اگر تمایل دارید کار خرید و ثبت دامنه را خودتان انجام دهید، این مقاله ملل وب دقیقا برای شما نوشته شده است. تا انتهای مقاله را مورد مطالعه قرار دهید تا به پاسخ تمام سوالات خود برسید.

 

نکات مهم در انتخاب نام دامنه

اولین قدم برای ساخت سایت ir انتخاب یک نام مناسب برای دامنه است. پس در گام اول باید نکات مهم در انتخاب نام دامنه را بدانیم و در عمل از آن استفاده کنیم.

نام دامنه را کوتاه انتخاب کنید.

کوتاه بودن نام دامنه یک ویژگی مهم است که به شما کمک می کند تا نام سایتتان بهتر در خاطر مخاطب ثبت شود. دقت کنید که طول دامنه را بیشتر از 67 کاراکتر انتخاب نکنید. البته آنچه که در تجربه ثابت شده نشان داده است که کاربران تا 12 کاراکتر را می توانند در یاد داشته باشند و بیشتر از آن را از یاد می برند. پس چه بهتر است که سنگ بنای کسب و کار خود را ابتدا درست بچینید و یک نام دامنه کوتاه انتخاب کنید.

نام دامنه را قابل درک و فهم انتخاب کنید.

نام دامنه را مرتبط با کسب و کار خود انتخاب کنید. طوری که هنگام شنیدن نام دامنه، کاربر به ذکاوت و هوشمندی شما در انتخاب آن پی ببرد. از اسامی عجیب و غیر مرتبط بپرهیزید.

به خاطر سپاری نام دامنه را برای کاربران آسان کنید.

اگر نام دامنه شما مرتبط و کوتاه باشد حتما به خاطر سپاری آن هم آسانتر خواهد بود. این نکته به شما کمک می کند تا در کسب و کارتان موفق شوید. چرا که همیشه در خاطر مخاطب خود هستید و او هرجا به اینترنت دسترسی داشت به راحتی می تواند سایت شما را دنبال کند. همچنین این مزیت را هم دارد که به راحتی توسط کارابران خود به دیگران معرفی می شوید.

نام دامنه در برگیرنده فعالیت شما باشد.

اگر در نام سایت از کلمات کلیدی و مهم مانند نام برند یا موضوع تجارت شرکت استفاده کنید، گام بسیار مهم و بزرگی برداشته اید. تمام مشاوران کسب وکار به این نکته اشاره می کنند و ویژگی بسیار مهمی است.

از کلمات انگلیسی راحت در نام دامنه استفاده کنید.

نام دامنه را طوری انتخاب کنید که از کلمات انگلیسی که بیشتر به گوش مردم خورده است استفاده شود که بهتر در ذهن کاربر ماندگار شود. برخی از کلمات انگلیسی در نوشتار به چند طریق می توان نوشت. از به کار بردن چنین نام هایی پرهیز کنید چرا که کاربر را در انتها به سایت شما هدایت نمی کند.

از به کار بردن نام دامنه فینگیلیش بپرهیزید.

از به کار بردن کاراکتر های انگلیسی که معنای فارسی دارند (فینگلیش) در نام دامنه خود استفاده نکنید .

از به کار بردن اعداد و حروف غیر ضرروی اجتناب کنید

حتما در نظر بگیرید که کاراکترهای اضافی مثل دش(-) و اعداد و … فقط باعث می شود که کاربر برای سایت شما زیاد اعتبار قائل نشود و به عبارتی شما را جدی نگیرد. هر نامی که برای سایت در نظر دارید شفاف و روشن انتخاب کنید و الکی کاربر را با کاراکترهای اضافی گیج و سردرگم نکنید.

نام دامنه خود را قابل حدس انتخاب کنید.

تجربه نشان داده است که بعد از ارتباط شما با مشتری و تبلیغات سایتتان، به ندرت پیش می آید که کاربر در همان روز به سایت شما مراجعه کند. معمولا بعد از چند روز یاد شما می کند و می خواهد به سایتتان سری بزند اما نام سایت را به خاطر نمی آورد. اینجا هنر شما است که نام سایت را طوری انتخاب کنید که مشتری بر اساس فعالیت شما و کاری که برای آن منظور به شما مراجعه کرده است را حدس بزند. بهتر است مسئولیت این کار را خودتان بر عهده بگیرید و همه چیز را بر گردن موتورهای جستجو نیندازید.

از آدرس دامنه کپی شده پرهیز کنید و یک دامنه منحصر به فرد انتخاب کنید.

لطفا از نام برندهای بزرگ و مشهور در دامنه استفاده نکنید. امروزه برخی از افراد از اعتبار این گونه برندها استفاده می کنند تا خودشان را بالا بکشنند ولی دیر یا زود حتما اعتبار خود را از دست می دهند. اعتبار هر کس متعلق به خودش است. حتی اگر از لحاظ قانونی هم برایتان دردسر ساز نشود، اما به اعتبار خود خدشه وارد خواهید کرد. پس نام برندهای دیگر را کنار برند خود استفاده نکنید و از ابتدا با مشتری صادق باشید.

از عجله کردن در انتخاب نام دامنه بپرهیزید.

این مشکل در اکثر مواقع برای استارت آپ ها پیش می آید. آن ها ایده ناب و شور و انگیزه زیادی دارند و می خواهند که ایده خود را سریعا به مرحله عمل برسانند و معمولا دراینگونه مواقع مجبور می شوند که به سرعت یک نام دامنه برای خود انتخاب کنند. متاسفانه وقتی شکست می خورند تعجب می کنند که ایده ای به این نابی چرا شکست خورد!

پس خیلی درست و بجا است که زمان زیادی را برای این مرحله صرف کنید تا در ماه های آینده پشیمان نشوید و همیشه با افتخار نام دامنه و سایت خود را بر زبان جاری کنید. اعتبار یک وب سایت به نام دامنه است، پس درست و هوشمندانه انتخاب کنید.

از ابتدا دامنه ir را برای کسب و کار خود به ثبت برسانید.

برخی از کسب و کارها در ابتدا از دامنه های بین المللی مثل .com استفاده می کنند و مشغول فعالیت می شوند. سپس بعد از مدتی تصمیم می گیرند که از دامنه ir هم استفاده کنند. اما مدت ها در غفلت بوده اند و سایت آن ها با ir قبلا ثبت شده است و نمی توانند چنین عملی را انجام دهند. اینجاست که حسرت می خورند و مجبور می شوند ده ها یا شاید هزاران برابر بیشتر از هزینه اولیه خرج کنند و آن دامنه را خریداری و ثبت کنند. بنابراین حتی اگر از دامنه .com هم در ابتدا استفاده کردید، همان موقع دامنه ir هم برای خودتان بخرید تا دست دیگران برای سودجویی قرار نگیرد. دامنه ir هزینه بالایی ندارد و می تونید به راحتی این کار را انجام دهید. در این صورت هرگاه نیاز داشتید با خیال راحت به ساخت سایت ir خود می پردازید و لذت می برید.

**نکته مهم: متاسفانه یک باور اشتباه میان کاربران ایرانی جا افتاده است که پسوند ir سرعت سایت را کند می کند. اما این تفکر هیچ توجیه فنی ای ندارد و کاملا اشتباه است. اتفاقا از لحاظ سئو پسوندها با هم تفاوت زیادی ندارند و برای کسب و کارهای ایرانی استفاده از پسوند ir که محلی هم هست بسیار مفید است.

 

 

آموزش ثبت دامنه .ir در ایرنیک

قبل از ادامه مطالعه مقاله ثبت دامنه ir و شروع این مطلب بهتر است با ایرنیک آشنا شوید. پایگاه فیزیک نظری IRNIC؛ کارگزار ثبت دامنه های ملی در ایران است که انواع شناسه های نیک یا NIC- Handle را برای کاربران ارائه می دهد.

مانند هر کار دیگری برای ثبت دامنه های ملی شرایط و قوانین خاصی وجود دارد که همگی توسط ایرنیک تعیین شده اند. تمام کاربران برای ثبت دامنه های ملی با پسوند های مختلف موظف هستند که در ابتدا به عضویت در این سایت و ثبت یک شناسه ی nic با توجه به نوع پسوند دامنه ای که نیاز به ثبت آن دارند اقدام کنند. در نظر داشته باشید که این شناسه رایگان است و برای ایجاد آن و ساخت سایت ir نیاز به پرداخت هزینه و صرف زمان زیادی ندارید.

نحوه ثبت دامنه ir. در ایرنیک

در ایتدا باید با مراجعه به سایت ایرنیک برای خود یک شناسه nic ایجاد کنید. پس از این که این شناسه را ایجاد و دریافت کردید می توانید دامنه خود را ثبت کنید. در ادامه به آموزش ساخت سایت ir می پردازیم.

برای اینکه دامنه خود را در ایرنیک ثبت کنید، به روش زیر عمل می کنید و مراحل را پشت سر هم ادامه می دهید.

 

  1. در اولین قدم وارد سایت nic به نشانی nic.ir می شوید.
  2. حال بر روی منوی « مشخصه های شناسه » کلیک کنید و زیر منوی « ورود » را انتخاب کنید .
  3. در مرحله سوم به سامانه وارد می شوید. حال این اطلاعات را باید با دقت پر کنید.
  • شناسه یا پست الکترونیک
  • گذرواژه
  • کد کپچا

پس از اینکه این موارد را تکمیل کردید دکمه ی «ورود» را کلیک کنید.

  1. در مرحله چهارم وارد پنل ایرنیک خود می شوید. در این پنل منوهای بسیاری وجود دارد که ما فعلا با همه آن ها کار نداریم و تنها منوی <<دامنه>> مورد نیاز ما است.

پس بر روی منوی « دامنه ها » کلیک کنید و زیر منوی « ثبت دامنه » را انتخاب نمایید.

  1. در مرحله پنجم وارد صفحه ثبت دامنه می شوید. که باید موارد زیر را در قسمت نام دامنه تکمیل کنید.
  • پسوند: پسوند مورد نظر خود را انتخاب کنید که در این مطلب ما با پسوند ir کار داریم. پس پسوند ir را انتخاب کنید
  • نام دامنه: در فیلد کنار پسوند، باید نام دامنه ی مورد نظر خود را بدون www و پسوند وارد نمایید.
  • بر روی دکمه ی « بررسی موجود بودن دامنه » کلیک نمایید و منتظر بمانید.
  1. اگر خوش شانس باشید و دامنه مورد نظرتان قبلا استفاده نشده باشد و ثبت شود به مرحله ششم وارد می شوید. در این مرحله باید مدت زمان ثبت و رابط های دامنه را مشخص کنید.
  • مدت: دامنه را می توانید به صورت 12 ماه یا 60 ماهه ثبت کنید.
  • رابط ها: صاحب امتیاز و رابط های دامنه را در این بخش می توانید تعیین کنید.

که اگر بر روی « خودم » تنظیم کنید فقط خودتان می توانید با شناسه ی خودتان به دامنه دسترسی داشته باشید ولی اگر بر روی رابط های شخص دیگری (مثلا نماینده ی فروش ایرنیک که از آن هاست تهیه کرده اید) آن شخص هم می تواند به دامنه دسترسی داشته باشد و می توانید سایر اقدامات مانند تمدید دامنه و … را از طریق نمایندگان ایرنیک هم انجام دهید.

  • در پایان بر روی دکمه ی بازنگری کلیک کنید و منتظر بمانید.
  1. در مرحله هفتم موافقت نامه ثبت را مطالعه کنید و تایید کنید.

پس از اینکه قوانین را با دقت مطالعه کردید حال باید تیک پذیرش را بزنید و موافقت خود را اعلام کنید. بعد باید یک کد امنیتی را در قسمتت مربوطه وارد کنید و دکمه اقدام به ثبت را بزنید و فعال کنید.

  1. در مرحله هشتم صورت حساب شما آماده است و برایتان صادر می شود. وارد سبد خرید برای پرداخت می شوید. به نوع واحد پولی توجه داشته باشید و دکمه ی بعدی را بزنید تا به مراحل پایانی ساخت سایت ir نزدیک شویم.
  2. در مرحله نهم به قسمت شیرین ساخت سایت ir می رسیم و صورت حساب شما قابل رویت است و صورت حساب خود را پرداخت کنید و پس از پرداخت دامنه برایتان رزرو می شود.
  3. پس از این که صورتحساب را پرداخت کردید، دامنه رزرو می شود و در لیست دامنه های شما قابل مشاهده خواهد بود.

تا مدتی که کارشناسان ایرنیک دامنه شما را تایید کنند، وضعیت دامنه در انتظار تایید باقی می ماند و پس از تایید کارشناسان دامنه شما فعال می شود و می توانید کارتان را انجام دهید. در این مدت به ایمیل خود حتما سر بزنید چرا که بعد از زمان ثبت و رزرو دامنه، اطلاعیه های مورد نیاز از طریق ایرنیک به ایمیل شما ارسال می شود.

امیدوارم از طریق آموزش ساخت سایت ir توانسته باشید برای خودتان یک دامنه ثبت کنید و تمام نکاتی که در بالا ذکر شد را در انتخاب نام دامنه خود استفاده کرده باشید.

همکاران ما در ملل وب پاسخگوی سوالات و پیشنهادات شما خواهند بود، پس چنانچه در زمینه انتخاب نام دامنه و یا ثبت دامنه سوال و مشکلی دارید با ما در ارتباط باشید.

جهت مشاوره برای طراحی سایت خود با ما در ارتباط باشید.

تیم تحریریه ملل وب
تیم تحریریه ملل وب

ما در تیم تحریریه ملل وب تلاش داریم آخرین اطلاعات بروز و آموزش‌های لازم برای کسب و کار شما را در بلاگ منتشر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست